Prezent na stulecie Portu Gdynia

Rozbudowa linii kolejowej 201 (z Gdyni do Bydgoszczy przez Kościerzynę)

Ta inwestycja idealnie wpisuje się w jubileusz stulecia istnienia Portu w Gdyni. Przed II wojną światową Konsorcjum francusko-polskie, budujące ten port, podciągnęło jednocześnie linię kolejową do Maksymilianowa k. Bydgoszczy, omijającą Wolne Miasto Gdańsk, która umożliwiała ruch towarów z i do gdyńskiego portu. Obecnie też nie ma ważniejszej sprawy, jeśli chodzi o dostęp lądowy do tego portu, niż rozbudowa i renowacja owej linii. Dobrze, że rozumieją to też władze centralne. Niejako w prezencie na stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę, PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały ze spółką MGGP umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla prac na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, czyli linii kolejowej nr 201.

Prace projektowe w ramach zadania zatytułowanego „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, Etap II” zaplanowano do końca 2019 roku. Budowa przewidziana jest w latach 2020-2023 r. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jak wiemy, za początek Portu Gdynia przyjmuje się datę 23 września 1922 roku, kiedy Sejm RP podjął decyzję o budowie portu w rybackiej wiosce Gdynia, ale już wcześniej – w roku 1920 rozpoczęto budowę prowizorycznego portu o nazwie „Tymczasowy Port Wojenny i Schronisko dla Rybaków”. Zatem przebudowa linii 201 rozpocznie się dokładnie w stulecie tej inwestycji, a cały projekt będzie zrealizowany na stulecie portu.

Co jest w projekcie?

Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 201 w województwach: kujawsko-pomorskim oraz pomorskim, na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. PLK wybudują 53 km nowego toru między Maksymilianowem a Zaroślem oraz zelektryfikują ponad 103 km linii. Wymienionych będzie łącznie ok. 115 km torów i 146 rozjazdów. Wartość umowy to prawie 22,1 mln zł netto.  Efektem szeroko zakrojonych prac ma być m.in. podniesienie możliwości transportowych i prędkości eksploatacyjnej trasy.

W ramach prac wybudowane zostaną i zmodernizowane perony na 15 stacjach i przystankach.  Czas przejazdu na trasie Maksymilianowo – Kościerzyna skróci się tylko o ok. kwadrans, ale ruch towarowy z gdyńskiego portu uzyska trasę alternatywną wobec obecnie wykorzystywanej linii kolejowej przez Gdańsk i Tczew. Linia ta dochodzi do kresu swych możliwości ze względu na szybki wzrost tonażu towarów docierających do portów w Gdańsku i Gdyni, konieczności udostępniania linii do szybkiego przejazdu pociągom pendolino, oraz istniejącego wąskiego gardła linii między Pruszczem Gdańskim a Pszczółkami (3 tory zamiast 4).

Po modernizacji trasy pomiędzy Maksymilianowem a Kościerzyną pociągi pasażerskie pojadą o 40 km/h szybciej niż obecnie, czyli z prędkością do 140 km/h, a składy towarowe z prędkością do 120 km/h.
Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni modernizacja 142 obiektów inżynieryjnych. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa i wyposażenie w nowe urządzenia 57 przejazdów kolejowo-drogowych oraz modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacyjnych.

Anna Kłos – na podst. inf. z PKP PLK