24 sierpnia ogłoszono unijny przetarg na opracowanie dokumentacji dla budowy trzech tuneli i przejścia bezkolizyjnego przez tory kolejowe w Oruni. Ponadto w przyszłości z przestrzeni dzielnicy mają zniknąć szlabany.
Pierwszy tunel dla pieszych powstanie w ciągu ul. Sandomierskiej. Budowę drugiego tunelu przewidziano w ciągu ul. Dworcowej i ul. Smętnej. Będzie on w przyszłości stanowił dojście na przystanek PKP Gdańsk – Orunia. Z kolei do stacji PKP Gdańsk – Lipce prowadziło będzie podziemne przejście dla pieszych w ciągu ul. Niegowskiej. Ponadto opracowanie ma ująć budowę bezkolizyjnego przejazdu dla aut pomiędzy ulicami Dworcowa/Smętna, a Niegowską. Ponadto projektant ma uwzględnić montaż monitoringu i elementów małej architektury.
Oferty w przetargu zostaną ogłoszone na początku października. Prace nad opracowaniem dokumentacji mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2020 roku. Nowe tunele i przejazdy mają zastąpić istniejące kolizyjne przejazdy w poziomie torów. Zamiast nich mieszkańcy mają zyskać trzy bezpieczne przejścia podziemne pod torami wraz z doprowadzeniem do przystanków SKM i PKP.
Trwa opracowywanie koncepcji
Inwestycje stanowią jedne z elementów większego pakietu inwestycji, który ma zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Miasto w przyszłości planuje budowę dwóch wiaduktów. W marcu 2017 roku została podpisana umowa na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej bezkolizyjnych przekroczeń magistrali kolejowej E-65 w postaci wiaduktu drogowego w rejonie ul. Sandomierskiej, a także wiaduktu kolejowego na wysokości ulicy Równej. Zgodnie z założeniem, oba projekty realizowane będą równocześnie. Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i koncepcji wygrała firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o. Umowa opiewa na niemal 1,5 mln złotych. Zgodnie z założeniem dokumentacja ma być gotowa do końca 2019 roku.
W imieniu Gminy Miasta Gdańska zadanie koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Zamówienie może być w przyszłości przewidziane do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Gdańsk będzie starał się o dofinansowanie tego projektu w ramach środków funduszu europejskiego CEF (Connecting Europe Facility) „Łącząc Europę”.
Inf. Urząd Miasta Gdańsk